torsdag 18 oktober 2007

rökning

Jag läser mina egna inlägg flera gånger innan jag publicerar dem och jag redigerar dem hela tiden. Tio inloggningar eller fler kan det bli innan jag är nöjd. Föregående inlägg är jag riktigt nöjd med. Jag tycker att det flyter fint, att det säger något och att det håller bra bloggarton i stilen. Antalet kommentarer är inte något mått på kvalité har jag lärt mig nu efter ett halvår.
Men det här: "Det enda jag fastnade för och då kommenterar är rök-hörnan, finns det kvar? Man skall väl inte únderlätta för ungar i skolan att dom kan röka?"

Vad är det med rökning? Det är jättefarligt, javisst, men när jag till exempel skriver att jag ha åkt bil 35 mil över dan istället för att åka tåg, är det ingen som lyfter på ögonbrynen. Eller när jag någon gång är bakis; inte ett ord om hur farligt det är med sprit. Men just rökning och rökrutor. Där verkar gränsen gå för de allra flesta. Rökning och riktigt kinky sexuella avvikelser, annars tycks vad som helst vara okej.

Jag är ingen vidare rökare, röker kanske en cigg var tredje dag, men jag gillar rökning. I går kväll, när jag skulle posta ett brev, men inte hade några kuvert hemma, tog jag det som förevändning för att kuta förbi mina föräldrar och röka en av morsans cigg under kökfläkten. Rökning inomhus. Det är nog det bästa jag vet. Nu för tiden röker man ju under fläkten, men jag minns när jag just hade flyttat hemifrån och bestämde att jag fick röka var jag ville TILL OCH MED I SÄNGEN. De sista två åren innan jag flyttade hemifrån rökte jag på rummet. Jag kunde inte plugga ordentligt utan en fet marlboro på lut i askfatet. Brorsan och jag hade möblerat vårt rum med farmors gamla avlagda 30-tals möbler, och den där doftblandningen av möbeldamm från förr och cigarettrök (och en bricka kaffe) var - ja, mysig. En gång var jag på herrklubb. Efter middagen flöt sällskapet ut i biblioteket och beställde fram cigarrlådan. Jag drog djupa halsbloss på min havanna, och sa något kvickt som fick hela sällskapet att liksom puttra till av återhållet skratt. Men det var då det. Nuförtiden är det förbjudet med rökning inomhus i offentliga lokaler och det är säkert bra, men det blir aldrig lika trevligt igen.
När jag pluggade på universitetet i Granada fick vi röka i klassrummet. Nej, så här var det: Vi fick inte röka i klassrummet, men när pausen var slut före ciggen, sa lärarna åt oss att ta med den in. På något sätt kändes verbformerna mer stimulerande för intellektet när man fick plugga in dem med en Dukados över boken.
På somrarna brukar jag försöka röka så mycket jag kan. Det tar emot i början, men så där ett par veckor efter midsommar till och med badar jag med en sur fimp i mungipan. Att bada och röka samtidigt är för mig höjden av avkoppling. Eller att köra bil med öppen vindruta och en rykande cigarett i näven. Bilen går aldrig så bra som då. Musiken i stereon låter aldrig så svängig som då.

Så: Rökrutor och rökhörn. Det är provocerande, ja visst. Men inte för att man får röka i skolmiljöer, utan för att man inte får röka överallt.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Word

Anonym sa...

Det finns inga som har så fula tänder, luktar så illa, fiser så äckligt, dör så tidigt, ser så jävliga ut, som rökare. Skjut hela släktet. Nej, rökförbudet på krogen är det bästa som hänt. Nej, tacka vet jag lite ordenliga droger som sex, whiskey, arbete, träning. Dessutom blir man skallig av att röka, men det lär ju vara eftertraktat? jaja, så nu på Söder ska man kolla efter en bilgalning med nervevad ruta och en filterlös Ducados mellan de flinande läpparna.
Sista gången jag rökte Ducados, var i Bilbao, dit jag rymt efter snuten skjutit skarpt på oss i Pamplona. Det var en skakig rökning, men den historien tar vi en annan gång. Smoke on och dö.

berg

Anonym sa...

Oj, det tog skruv.

Men jag är nog skadad hemifrån, farsan har alltid rökt hemmarullade cigg och skriker om morsan öppnar ett fönster. Då kände man det inte men nu när man varit på besök åker hela familjens kläder direkt till tvättstugan när vi kommer hem.

Jag har numera svårt för röklukt och det hände flera gånger, då det fortfarande var tillåtet att röka på lunchrestauranger, att jag frågade rökare om det var OK om jag åt medan dom rökte, med mord i blick...

Skulle nån av mina barnen börja röka kommer dom att... nåja, i uppfostrande syfte...

Anders Sparring sa...

Man behöver inte överdriva. En cigg om dagen, för den goda smakens skull, har ingen dött av.

Anonym sa...

Jo, just det, sprit, vin och kinky sex har jag inga problem med ;)

Anonym sa...

Problemet med rökning som jag ser det, är att det "skvätter över" på andra lite okontrollerat ibland. På samma sätt som överberusade personer kan göra livet surt för andra. Eller bildårar...

Anders Sparring sa...

Jo, okej, men min poäng var väl, lite ironiskt inlindat, att rökning på något sätt skymmer sikten för andra saker. Som i mitt föregående inlägg, som inte alls handlade om ciggrökning, utan om kontaktproblem. Jag skulle inte ha slängt in det där om rökningen känner jag, ändå vill jag det, för jag kan inte låta bli att gilla cigg och cigarr. Och snus. Självklart i måttliga mängder. Och självklart på ett sätt så att det inte drabbar ungarna.

Anders Sparring sa...

Sprit, för övrigt, tror jag är källan till långt större armod, än cigg. Jag skulle till och med drista mig till att säga att det är värre än knark. Alkohol är vårt störta samhällsproblem, men i bloggform tycks vara helt okej.

Anonym sa...

Anders, ditt skönaste blogginlägg hittills! Jag kommer från en icke-rökande familj, och jag trivs att ha en rökfri miljö, även om jag röker ibland. Då jag rökt så har jag emellanåt definitivt avskytt att det har luktat i rummet, men att just ta en cigg under ett stressande pm-skrivande eller till lite whiskey är helt oslagbart. Dessutom har jag problem med förbud i allmänhet.

Beskrivningarna du målar upp helt underbara. Man får en otrolig inlevelse.

Holger

Anders Sparring sa...

Skönt att kunna glädja dig till slut.

Anonym sa...

Det var nåt som Willy Kyrklund sa när han var på tv en gång, angående att han började röka i 40-årsåldern. Han sa, att man börjar röka för att skaffa sej ett behov som man kan tillfredställa. Och att när man har en massa behov som man inte kan tillfredställa, så "kan man antingen gå och hänga sej, eller så tar man en cigarett". Om man ser det så så kanske det blir annorlunda. Mindre dömande jag vet inte.

Otroligt skadlig är rökning för våra kärl. Kärlen drar sej samman och blodets viskositet ökar. Kolmonoxiden upptar syrets plats på hemoglobinmolekylen. Med åren bildas aterosclerotiska förträngningar som ger upphov till exempelvis smärta på grund av syresbrist i musklerna när man anstränger sej, kanske går. Men ny forskning visar att en faktor som psykosocial stress är lika farlig som rökning vid utvecklingen av hjärt- kärlsjukdomar. Alltså ekonomi, arbetslöshet, är jag nånting värd, segregation osv. Och det är så mycket svårare att peka på såna saker och att arbeta preventivt mot dem. I jämförelse med rökning? Är din poäng i stil med denna problematik?

/Matillda.

Anonym sa...

Det är på något sätt tillåtet att hacka på rökare. Spritare går inte, det är tabu. Vill man visa sig som världens tråkmåns ska man tacka nej till sprit och ännu värre: ha åsikter om hur folk dricker och ifrågasätta. Andra droger är det bara så självklart att inte gilla, så det behöver man inte snacka om. Men att röka, som var så självklart att man gjorde överallt för inte så längesen, det ska man göra i en snödriva i tunna skor numera, eller i mörkret bakom ett garage. Det är inte accepterat att säga till vem som helst att klippa sig, banta, sluta köra bil, men till en rökare kan vem som helst leva ut sina besserwisseranlag. Den som förut satt hemma och rökte njutningsfullt i tv-fåtöljen fryner nu på näsan bara hon går förbi en rökare på stan, viftar med handen framför näsan och klagar högt.

Jag slutade för många år sen, men tack och lov har jag en granntant som röker på balkongen om sommarkvällarna. Och ja, inga cigaretter var så goda som de i bilen när man kommit ut på motorvägen...

Anders Sparring sa...

Åh, nej nu lyckades jag klicka bort hela fönstret och loosade mina fina svar till Rutan och Matilda. Här är de i kortform:

Matilda - Nej, inte riktigt, men du har en fet poäng.

Rutan - visst, varför är det ingen som hackar på alla vindrickande fredagskvällsalkisar?

OCH jag är inte nyliberal om det var någon som trodde det!

Anders Sparring sa...

en grej till
Matilda: Jag känner till det där Kyrklundcitatet. Det är väldigt bra och jag minns att det satt väldigt fint när jag hörde det första gången.
Ett under att han lever, karln.

Anonym sa...

Jag upplever att det är stor skillnad mellan hur man i olika miljöer förhåller sej till rökning. Inte alls överallt är det tabu, och inte överallt högst status att inte.

Tror det är så med sprit också - när man berättar vad man "vet" att andra/"folk" tycker så avslöjar man samtidigt gränserna för vad man känner till?

Tänker att viss del av "hack" också kan vara omtanke, eller komma sej av omtanke. Omtanke som inte vågar vara sej själv? Och att det inte alls är den sida som säger att rökning är dålig som är starkast (ekonomiskt). Kanske i vissa delar av och i vissa åldersgrupper och yrkeskategorier i Sverige, men inte i hela världen. /Matillda.

Anonym sa...

Så Ni håller på. Faktum är att röken man på krogen så gör man det jävligt för alla som sitter runt omkring. Om någon röker på gatan är det väl skit samma. Finns det för övrigt något äckligare än folk som ska tända en cigg i sängen efter man älskat? Nej, tänkt väl det. Låt folk som röker dö i lungcancer( ett helvete i kubik).Annars är det helt sant, det är spriten som tar kål på folk,dom slår ihjäl varandra eller ramlar i trappan. Det är klart att Anders ska ta ett bloss när han vill,men att gå hem till morsan o röka i fläkten var jävligt sunkigt och tyder på en viss omognad. Däremot får man väl gratulera till succen i kväll( vi tar liksom ut den i förskott, det gör alla stora konstnärer) (enda chansen att få dt trevligt). Smoke on and die painful. herr berg

Anonym sa...

Känner att jag måste läsa "Ta ett bloss för moster Lilly" av Bodil Malmsten (eller om den heter nåt annat av nån annan). Man borde kanske röka en svamp för herr Kantarell?

Herr Berg: Min devis är "Ta ut all glädje i förskott, så får du roligt två gånger!"

Anonym sa...

Som gammal miljöaktivist vet jag att det största klavertramp man någonsin kunde göra som sådan var att visa sig med en cigg i närheten av en lysten reporter eller en motståndare i en debatt. Vad var väl ett kärnkraftverkshaveri, en skövlad regnskog, en utrotad djurart, ett förgiftat hav mot en enda cigarrett! Där nådde dumheten det gränslösas höjder.

Nu är det inte så längre. För att den som ägnar sig åt miljöfrågor aldrig skulle våga visa sig någonstans ens halvoffentligt med en cigg.

Kan tycka den där sötkvalmiga lukten som numera hänger över en fullproppad bar framemot midnatt är rätt äcklig. Man kan behöva gå ut och ta den där veckociggen bara för att kompensera.

Anonym sa...

jag röker kanske 3 cigarett/dag!-Någon sade att det var 3 cigaretter för mycket ,och jag håller med honom!!!!Men vanan håller i sig,oss nikotinmissbrukare emellan......!