lördag 29 september 2007

Paul Giamatti

Jag har varit ensam med barnen i kväll och plötsligt förstår jag hur alla halvtidspappor som skymtar där ute i bloggmörkret har det. Jag går fram och tillbaka, eller runt i cirklar och släcker små bränder, påbörjar projekt som hinner dö innan jag är tillbaka igen. Ingenting blir ordentligt gjort. Barnen försöker göra något. Stella vill träna streetdance i vardagsrummet och hon har verkligen hittat känslan.

Hon vill att vi ska stå i en ring, Alexander 11 månader också, alla ska vara med, annars funkar det inte. Och så ska vi dansa en och en medan de andra håller takten och gör något slags grundsteg. Stella börjar. Jag känner mig allt nervösare för hur jag skulle göra när det blir min tur. Precis som jag alltid gjorde under alla olidliga rytmövningar jag tvingades delta i när jag höll på med teater, och kunde känna doften av medlidande i rummet så fort jag var i centrum. Stella bjuder inte på något medlidande. Pappa, du har ingen känsla, säger hon bara och trycker handen mot hjärtat: Det måste kännas här! Och jag, 38 år, 201 cm lång, 95 kg tung, iförd en fruktansvärt jönsig hemmatröja, ser min egen spegelbild i balkongdörrens glas och känner bara antirytm. Tur att man är farsa och har lite pondus, för nu bryter jag och tar ett nytt varv i lägenheten. Hon spelar Kanye West och när jag kommer tillbaka börjar skivans bästa låt och jag rycks med ofrivilligt och börjar dansa. Nu har du känsla, NU HAR DU KÄNSLA, skanderar hon och ser ut som världens snällaste dramalärare, 6 år. Och jag, glad och lite berusad av berömmet jazzar på utan att bry mig om den frukansvärda spegelbilden längre. Mårten kommer också igång. Han är ju bara 3 år och något av ett naturbarn, tycker jag, men Stella sätter ner foten igen: Du har ingen känsla, säger hon till honom och han börjar gråta och stänger in sig på rummet: Jag har visst känsla, snyftar han. Säkert 10 gånger. Så är det slut på dansskolan. När Mårten lugnar ner sig kör de lite limbo med sopskyffeln och allt börjar flyta igen.

Jag går mina varv. Har slagit på en film - Robotar (med manus av Maud Olofsson - jo för den handlar ju, liksom alla de där pixaranimerade filmerna, om hur småföretagaranda och finuligt entreprenörsskap i slutändan vinner över storföretagens rovdrift) och serverar barnen glass med melon. Det luktar kiss på toaletten, vilket beror på att piratlocket vi köpte på IKEA inte sluter tätt, så att när barnen kissar rinner kisset ner på utsidan av toaletten och hamnar under kattsandlådan. Det luktar uteliggarkallisong där inne, hur mycket WIM man än strösslar på. Glassen tar slut, filmen tar slut, barnen börjar stampa i golvet och jag borde verkligen släppa ut katten. Han står vid dörren och skrapar och jamar, men jag kan inte röra mig ur fläcken. Jag har ett barn hängande från varje ficka. Överallt ligger leksaker och små barnrelaterade plastföremål som en gång låg i ett kinderägg eller i en happy meal-låda. Jag småplockar. Kör ner näsan i ett par underbyxor för att avgöra om de är nytvättade eller nyanvända. Just det här paret hamnar i smutskorgen innan jag rusar in på toaletten och tvättar nästippen med jättemycket tvål. Alexander får en snyting och gråter, Jag tänker att snart börjar jag skälla. Jag tänker att filmen som rullar på TV:n nu sen vi stängde av DVD:n förmodligen är väldigt bra och förmodligen skulle betyda väldigt mycket för mig i mitt yrkesutövande som manusförfattare om jag bara fick chansen att slå mig ner och titta på den. American Splendor, starring Paul Giamatti.

Och jag skulle vilja skriva om Paul Giamatti. Hur han bär upp sitt looserskap och nästan gör det till något vackert att se på. Hur han konsekvent utstrålar värme. Om hur han kan få en att både skratta och gråta i samma scen och hur han, bara han, kan leverera en öppningsreplik på en blinddate som "jag vill bara att du ska veta att jag är steriliserad", utan att den blir Woody Allenlustig. Vi såg Illusionisten här om kvällen. Medioker film, dåligt skådespeleri, trist foto och en lysande Paul Giamatti. Men nu handlar inte det här inlägget om honom. Det handlar om mig. Gullmarsvägens egen Paul Giamatti. Fast mycket längre. Och inte lika bra skådespelare.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Men en väldigt bra historieberättare.
Nu skall jag kanske inte höja ditt ego för mycket nu på söndagsmorgonen men det här med att skriva, det är något du kan.

Det finns så många som kallar sig eller vill kalla sig författare men det räcker inte med att bara berätta sin egen historia.
Får man ingen rymd i berättelsen och fyller ramarna som man sätter upp så blir det bara en egotripp. Som i mina ögon dessutom inte har något större allmänintresse.

Ja, nu finns ju risken att H kommer hit och drar ner dig lite, men jag vet inte, iallafall jag har svårt att ta någon på allvar som bytt gnället framför tv-n till gnället framför datorskärmen och dessutom kallar det för interaktion.

Men.
När kommer din första bok, Anders?

Undrar en Viss-Anders

Anonym sa...

Giamatti - äntligen har jag fått ett namn till det där ansiktet. Jovisst är han bra?
Och visst kan 6-åringar vara knivskarpa, både i iakttagelser och ord? Ja, suck...jag blev halshuggen av flera av mina syskonbarn när de var i just den åldern. Själv tror jag att jag var ett osedvanligt milt och snällt barn.
Tack för dina texter. De är verkligen sköna att läsa. :)

Ingela sa...

Underbart!
Tack!

Elisabeth sa...

Läste ditt inlägg...åkte och handlade...fixade middagen...stökade undan eländet... och sen, många minuter senare, insåg jag att din pappahistoria följt med mig hela tiden... och jag insåg också... att när man förmedlar en historia som sedan stannar kvar, då skriver man bättre än bra!
Det skulle ha varit en syn att se den långa farbrorns dans - med känsla och allt!

Anders Sparring sa...

Lilla blå, Ingela, Elisabeth och En Viss Anders: Tack för berömmet. Nu kommer jag att sova gott i natt. Eller inte sova alls; ligga vaken och planera min första bok....

Kai Stavre sa...

Den här texten slank ner lika lätt som ett godishalsband när man var barn. Men eftersmaken är bättre.

Anonym sa...

Jaha, nu har det blivit så, att jag kollar om du har skrivit något, först. S e n kollar jag min egen blogg, om jag fått några kommentarer eller läsare över huvud taget. Det blir en bra dag idag.

Anonym sa...

Ha ha haaaaa...Den energin som verkar finnas hos dina barn,kan man önska att man åtminstone hade hälften av...men ack!Men roligt verkar ni ha,tillräckligt så det finns och blir över???-Och Gullmarsvägens Paul Giamatti är du utan tvekan,"fast längre"och betydligt roligare!!!!Så din första bok,är någonting jag också längtar efter...

Anonym sa...

Så nysteriskt man känner igen sig då!
Håll ut, det blir bara bättre !!

Anders Sparring sa...

Kai: Bra liknelse, min kväll var som ett godishalsband. Med eftersmak och allt.

Rutan: Vårda din blogg. Det är de värd. Och tack för de otroligt fina orden.

Anonym: Gullmarsvägens Paul Giamatti, det finns flera ska jag säga. Du skulle se min granne.

Peter: Men om vi skaffar fler barn då?

Anonym sa...

Svägerskan har 4, hon säger att det är ingen större skillnad mellan 3 och 4 eller 5 eller...

Anonym sa...

Att ungarna varit uppe vid den tiden fanns inte för mina föräldrar:

Det fanns bara en fras:
Klockan är nio, det är dags att gå i säng, och stretade man emot så blev det sänggång i alla fall, med ett avslutande: Öga mot väggen!

Korta kommandon och exekvering: Klockrent, det är så snorungar ska tas, och mina föräldrar hade tre.

Holger

Anders Sparring sa...

Ja, men jag gillar mina ungar.