lördag 14 april 2007

Om inomhusmiljön på SVT



Den här bilden skulle ligga som vinjettbild till min blogg men jag fattar fan inte hur man gör. Jag är CP på data (som min kompis på 80-talet, Chrille, skulle ha sagt.).

I dag kollationerade vi Hotell Kantarell. Våra dockspelare, Cecilia Olin, Thomas Lundkvist och Sara Denvard (stavningen där.. har ingen koll) kom och läste två manus. Jag har skränat om det ända sen vi satte igång, och efter i dag kommer jag att skräna ännu mer: Det kommer att bli grymt! Vi har verkligen fått de allra bästa dockspelarna till vårt projekt och det verkar som att de har förtroende för projektet också.

Kollationeringen hade vi uppe i SVT:s lokaler på Oxenstiernsgatan, i det som kallas kontorshuset. Om TV-huset (som ligger 200 meter längre ner mot hakberget) är SVT:s ansikte utåt vad gäller allt som är studiobaserat, så är kontorshuset ansiktet utåt vad gäller allt det redaktionella. Det är i kontorshusets matsal man kan få träffa på profiler som Per Sinding Larsen eller Mats Nyström från TV-sporten. Här trängs de och äter samma brickluncher som vilken kontorsråtta som helst. Jag skulle säga att kontorshuset är hela SVT:koncernens ansikte utåt. Här fattas de viktigaste besluten. Här tänks de störta tankarna.

När jag först började röra mig på SVT för ungefär 10 år sedan var intrycket när man passerade entren till kontorshuset ungerfär som om man hade kommit till Tumgba gymnasium. Grågula väggar och stencilapparater överallt. En överviktig hårdrockare som drog en postvagn var det första man såg. Bo G Eriksson gick runt som en studiorektor och småpratade med Ingela Aghard (Syo-konsulenten). Det var små rökfuttar utplacerade överallt och rappningen släppte från väggarna.

Men det var då det. Nu möts man av en avspänt sober toppmediamiljö. Jag har varit på studiebesök på Endemol i holland och jag fick faktiskt hollandsvibbar när jag klev in på SVT i morse. Det luktar kaffe från de bästa av automater. När man väl har passerat vakten befinner man sig i en sobert vinröd öppen IT-miljö. Små lediga konferensrum med snygga möbler och välfungerande luftkonditionering vätter ut mot den perfekta bensträckarmiljön som finns att uppbringa i företagssverige. Snygga soffor. Välstädade och diskreta toaletter. Vacker konst på väggarna (donerad till Christina Jutterström av tittarna).

Bara en plump i protokollet. En rest från gamla Tumba-gymnasiet tiden. På väggen som leder från receptionen till SVT:s matsal har någon blaffat upp utrivna tidningssidor med artiklar om sådant som har sänts på SVT 1 eller SVT 2. Till 75% handlade materialet om ordförande Person och till 75% var det utrivet ur aftonbladet. Jag menar utrivet - inte saxat - med skräpiga hål där häftklammrar har suttit och ett fult veck mitt i uppslaget. För det var nästan uteslutande uppslag.

Hur tänkte de då? Här har SVT äntligen lyckats processa fram en innomhusmiljö som man trivs i, och så vandaliserar de den själva med fula pappersklipp med fullständigt meningslöst innehåll. Det är som att en gammal "alla ska vara med"-tanke lever kvar på verket. Det är en rest från förslagslådetiden. "Om du ser nåt i tidningen som handlar om oss är går det bra att klistra upp den ovanför Jonas Bolin-stolarna på KH. Det är kul för alla att se att det går bra för oss, så det är fritt fram. Tapetklister hämtar du hos vakten."

I övrigt: Hunky Dory

Inga kommentarer: